Ludwigs dagbok

Vi har bad den tyske tonsättare Ludwig van Beethoven skriva en turnédagbok från sin världsturné 2004 i Tadzjikistan och Kongo-Kinshasa tillsammans med Alcazar som gick under namnet Death from behind (det va A.L´s idé vill Beethoven påpeka). Nu publiceras den äntligen efter alla dessa år, bara här.

Kongo-Kinshasa.

Dag 1. Onsdag
Vaknar kl 05.30 jag är inte trött har inte kunnat sova i natt har varit för nervös. Går upp mjölkar kon och tar mig ett glas. Hatar mjölk så jag super mig redlös ist och däckar i halmen, den är mjuk och jag gillar doften av halm men inte sådant från 1810 (orkar aldrig städa nu för tiden) nu får den mig att spy, det kommer lite blod men big deal. Sen är allt svart.

Vaknar av att telegrafen piper (konstig eftersom jag är döv) kl 18.00 jag har inte fått kläm på den än så jag bankar skiten ur den med en spade. Kommer på att det är idag vi ska iväg så jag dra ner lite kläder i en väska och tar droskan ner till flygplatsen, parkerar på handikappsplatser. Får mig en utskällning av turnemanagern Lennarth. Jävla karl. Träffar M.C han ger mig en låååång kram, himla trevlig kille det där. Sen sätter vi oss i en stor plåtburk och så bär det tydligen iväg till Afrika M.C somnar mot min axel, det känns bra. Jag somnar jag med.

image21

Dag 2. Torsdag
Jag fattar inget, ena stunden plåtburk andra stunden Kisangani. Måste vara djävulen inblandad.
Vi blir mottagna av massor av urbefolkningen, får mig veckans andra utskällning av Lennarth när jag slår till en vilde med min käpp för att han inte knäböjer mig. Det har tydligen hänt en del sedan jag var ute på turné senast.
Vi åker dirket till stadion där vi ska spela ikväll, den är gjord av trä. Vi kör ett genrep och sedan drar vi i oss några linjer av nåt gult som A.K köpt av "nån snubbe". Det snurrar och jag mår illa, men jag gillar det och tar mig en till.
Slår ner min pyrotekniker då han vägrar sätta upp grejerna i en stadio av trä. Dumheter säger jag, jag är Beethoven jag vet bäst. Han gör nu mera som jag säger. Jag vill för övrigt bli kallad Ludde framöver det är mer "gangsta" sa T.M.
Nu drar det igång det är nästan ingen här då biljettpriset ligger på 2 kr. Alcazar inleder med Not a Sinner, Nor a Saint eller M.C iaf de andra vill köra den sist men de hänger på. A.L blir sur och knuffar till honom i ryggen så han faller ner från scenen och drar med sig alla andra då scenen bara är 2 kvadratmeter. Publiken rånar och buar ut dom. Jag får köra en bongotrumsversion på Ödessymfonin för att de ska lugna ner sig men just då så sprängs dörrarna och FNI stormar in och tar över stället, de vill bygga om hela stället till en raveklubb så vi är inte välkomna längre.
Vi drar hem till våra hyddor och röker upp lite av varje som vi hittat i rabbaten. Jag försöker kasta ut en gramofon genom ett hål men det studsar tillbaks och träffar A.L i huvudet så han svimmar. Vi skrattar gott och fortsätter som inget hade hänt. T.M, A.K och M.C somnar efter några timmar men jag fortsätter själv till långt fram på natten. I morgon bär det iväg till Tadzjikistan där har jag aldrig varit och jag gillar berg. Det är inte alla som har en krater på Merkurius uppkallad efter sig // LVB

Kommentarer:

Lämna ett spår:

Wow här kan man skriva sitt namn, bästa att testa:
Kom ihåg mig?, för ingen annan gör det

E-Mäjl: (publiceras kanske)

URL/Bloggadress:

Vilken rolig ruta, den är helt fyrkantig:

Trackback
RSS 2.0